DEVA Partisi İstanbul Milletvekili Elif Esen, İstanbul’daki özel gereksinimli çocukların eğitim sisteminde karşılaştığı yapısal eşitsizlikleri Meclis gündemine taşıdı. Esen, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde (RAM) randevu bekleme sürelerinin ayları bulduğunu, öğretmen ve gölge personel açığının hâlâ kapatılamadığını vurguladı: “Bir çocuk özel eğitim için aylarca bekliyorsa, o bekleyiş yalnızca bir randevu değil, bir hak kaybıdır.”
Kapsayıcılık kâğıt üzerinde kaldı
İstanbul’daki özel eğitim öğretmeni ve destek personeli eksikliğinin, bireyselleştirilmiş eğitim planlarının (BEP) uygulanmasını zorlaştırdığını belirten Esen, “Kapsayıcılık kâğıt üzerinde kaldı. Uygulamada ise çocuklar sistemin dışında kaldı” dedi. Esen, RAM’lerin ilçe bazlı erişim yoğunluğunun kamuoyuna açıklanmasını, özel eğitim öğretmeni ve gölge öğretmen atama planlarının şeffaflaştırılmasını istedi.
Belediyeler ve STK’lar devreye girmeli
Esen, belediyeler ve sivil toplum kuruluşlarıyla yürütülen erken çocukluk taramaları ve geçiş programlarının (okul öncesi–ilkokul, ilkokul–ortaokul) etki analizlerinin paylaşılmadığını belirtti. “Bu çocuklar yalnızca özel gereksinimli değil, özel ilgiye, özel kamusal sorumluluğa gereksinimli” diyen Esen, İstanbul’da 2022–2025 dönemi çıktı raporlarının yayımlanmasını talep etti.
“Eğitim bir ayrıcalık değil, haktır”
Esen, “Eğitim bir ayrıcalık değil, haktır. Her çocuk bu hakkı eşit biçimde kullanabilmelidir” diyerek Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’e şu çağrıyı yaptı:
“RAM kapasitesi, öğretmen istihdamı, yardımcı teknoloji ve BEP uygulamaları bir bütün olarak ele alınmalıdır. Bu alanlarda gecikme, doğrudan çocukların hayatında kayıp yaratır.”