DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Tekirdağ Milletvekili Cem Avşar, deprem bölgesinde ulaşım ve altyapıyla ilgili yaşanan sorunları Meclis gündemine taşıdı. Avşar, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu tarafından cevaplanması istemiyle deprem bölgesinde ulaşım ve altyapıyla ilgili yaşanan sorunlara ilişkin yazılı soru önergesi verdi.
Avşar önergede; TBB tarafından hazırlanan deprem raporuna atıfta bulunarak halen kapalı ve bozuk yolların yapım ve bakımını, şehir içi ulaşım ve otopark sorununu, şehre giriş-çıkışlar için yetersiz yol bağlantılarını ve şehir merkezlerinde alternatif güzergahların eksikliğini, Hatay Havalimanı yeniden düzenlenirken afet risklerinin göz önüne alınıp alınmadığını, zarar gören baz istasyonlarını, içme suyu kaçakları ve kanalizasyon problemlerini, konteyner kentlerde yaşanan su altyapısının yetersizliği ve hijyen sorunları gibi deprem bölgesinde yaşanan bir takım eksiklik ve sorunu Bakan Uraloğlu’na sordu.
‘6 Şubat depremlerinden 11 il etkilenmiş ve resmi rakamlara göre 50.783 vatandaşımız hayatını kaybetmiştir.’
Avşar, 6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş merkezli 9 saat arayla meydana gelen iki büyük deprem Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elâzığ, Gaziantep, Hatay, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa illerinde büyük yıkımlara yol açtığını, resmi rakamlara göre 50.783 kişinin hayatını kaybettiğini, 107.204 kişinin yaralanmasına neden olduğunu, toplamda 11 il ve 14 milyondan fazla vatandaşın doğrudan etkilendiğini ve büyük hasarlara yol açtığını belirtti.
‘En büyük hasar Hatay, Kahramanmaraş, Malatya ve Adıyaman illerinde yaşandı.’
Avşar, “En büyük hasar Hatay, Kahramanmaraş, Malatya ve Adıyaman illerinde yaşanmış olup, bu iller yapı hasarlarının en yoğun görüldüğü bölgeler olarak öne çıkmıştır. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının kontrolünde yapılan hasar tespit çalışmaları, 700 bin civarında hane halkının çeşitli düzeylerde hasar alan yapılardan etkilendiğini göstermektedir.” şeklinde ifadelere yer verdi.
‘TBB tarafından 18 Temmuz 2024 tarihinde Deprem Bölgesi Araştırma Komisyonu kurulmuş ve bir rapor hazırlanmıştır.’
“Bu kapsamında Türkiye Belediyeler Birliği tarafından 18 Temmuz 2024 tarihinde Deprem Bölgesi Araştırma Komisyonu kurulmuştur.”, diyen Avşar; “Komisyon depremden en çok etkilenen yerler olan Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya illerini ele almış ve bu şehirlere 2024 Ağustos ayı içinde saha ziyaretleri gerçekleştirmiştir. Saha ziyaretleri sırasında bu illerdeki ilgili kamu kurum ve kuruluşları ziyaret edilmiş, bölgede etkin çalışan sivil toplum kuruluşları, belediyeler ve meslek odaları ile çalıştaylar düzenlenmiştir. Konteyner kent alanları incelenmiş ve bölge halkıyla birebir görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşme, inceleme ve çalışmalar sonucu elde edilen bilgi ve bulgular doğrultusunda bir rapor hazırlamıştır.” dedi.
“Raporda, ‘Şehir’ alt başlığında ulaşım ve altyapı incelenmiş ve bu konularda yaşanan birçok eksiklik ve sorun tespit edilmiştir.” diyen Avşar, Bakan Uraloğlu’na kritik sorular yöneltti.
Deprem bölgesinde halen kapalı ve bozuk yolların yapımı ve bakımı için bir çalışma yapılacak mı?
“Depremde tüm şehirlerde ulaşım altyapısının ciddi anlamda zarar gördüğü gözlemlenmiştir.” diyen Avşar, “Her ne kadar genel anlamda yol bakım çalışmaları geçen 20 ay içerisinde büyük oranda yapılsa da özellikle Hatay’da halen kapalı ve bozuk olan yolları ile Kahramanmaraş’ın deprem merkezi olan ilçelerinde iyi durumda olmayan yollar hususunda onarımının hızlandırılması, yol genişletme çalışmalarının yapılması vb. çalışmalar yapmayı planlıyor musunuz?” dedi.
Özellikle Hatay ve Adıyaman’da şehre giriş-çıkışlar için tek bir yol bağlantısına ve şehir merkezlerinde alternatif güzergahların yetersizliğine karşın bir planınız var mıdır?
Avşar, raporda belirtildiği gibi Özellikle Hatay ve Adıyaman’da şehre giriş ve çıkışlar için tek bir yol bağlantısının bulunduğunu, şehir içinde ana arterlere alternatif güzergâhların düzenlenmediği ve şehirlerarası yollarda alternatif giriş ve çıkış noktalarının bulunmadığını dolayısıyla bu gibi sorunlara karşın bir çalışmanın olup olmadığını sordu.
Şehir içi ulaşım ve otopark sorununu gidermeye yönelik belediyelerle bir iş birliğiniz var mıdır?
“Raporda, şehir içi ulaşımda kullanılan toplu taşıma araçlarının yetersiz olduğu, özellikle Hatay’da şehir sakinlerinin çok kısa mesafeler için bile birçok kez aktarma yapmak zorunda kaldığı ve bu yolculuğun çok uzun saatler sürdüğü, otopark sorunlarının yaşandığı belirtilmiştir.” diyen Avşar; “Bu hususta ilgili belediyeler ve diğer kamu kurumlarıyla ortak çözümler geliştirme nokrasında bir çalışmanız var mıdır?” dedi.
Hatay Havalimanı yeniden düzenlenirken afet riskleri göz önüne alındı mı?
Kamuoyunda da çokça gündem olan ve fay hattı üzerinde yapıldığı konuşulan Hatay Havalimanına değinen Avşar; “Depremde bazı havalimanlarının (ör. Hatay) zarar gördüğü ve buraların yeniden inşa edilirken gelecek afet risklerine göre uygun yer ve biçimde yapılmasına ihtiyaç olduğu tespitine yönelik bir tedbir almayı düşünüyor musunuz?” sorusunu yöneltti.
Zarar gören baz istasyonları, içme suyu kaçakları ve kanalizasyon problemlerine karşın bir çalışma yapılmakta mıdır?
“Depremin verdiği zararın yanı sıra hasarlı yapıların kontrolsüz ve bilinçsiz bir şekilde yıkımı; baz istasyonlarına zarar vermiş sağlıklı internet erişimine, su ve kanalizasyon altyapısı tahrip olmasıyla içme suyu kaçakları ve kanalizasyon problemlerine yol açmıştır.”, diyen Avşar; “Bu hususta belediyeler ve diğer kurum ve kuruluşlarla birlikte bir çalışmanız bulunmakta mıdır?” diye konuştu.
Konteyner kentlerde yaşanan su altyapısının yetersizliği ve hijyen sorunlarını gidermeye yönelik bir çalışmanız bulunmakta mıdır?
Avşar, raporda, konteyner kentlerde su altyapısının yetersiz olduğu, özellikle Hatay’da yaşayan halkın konteyner kentin ortasındaki tek bir su sebilinden her gün kendi konteynerlerine içme suyu taşıdıklarını, konteynerlere gelen sularda ise sık sık kesilme yaşandığını belirtti ve “Bu konuda bir çalışmanız var mıdır?” dedi.